Nyheter

Jobb som selger – variasjonsrikt, sosialt og stort eget ansvar

Å jobbe som selger er en allsidig profesjon med mye variasjon. Spennvidden er stor og en selger kan jobbe både i butikk, via telefon eller ute gjennom kundebesøk. Yrket har gjennomgått en forandring den senere tiden. Høyere krav til sosial kompetanse, produktkunnskap og stresstoleranse kjennetegner dagens selgere.


Rolf Laurelli holder kurs for selgere og begynte selv sin yrkeserfaring med å selge kontormaskiner i 20-års alderen. Han mener at en god selger skal kunne vise respekt, ha humor, våge å be om råd og hjelp samt vise toleranse med ulike typer mennesker.

 

”Ydmykhet og tålmodighet er viktige egenskaper for en selger. Det tar ofte tid å skape tillit mellom deg og dine potensielle kunder og det kan derfor ta tid innen man selger, ettersom det i begynnelsen handler om å etablere kontakter”, sier Rolf.

 

Mange reisedager for uteselgere

 

Selgeryrket er ofte selvstendig og Rolf mener at man må være interessert i og nysgjerrig på mennesker for å trives i jobben. Å kunne jobbe selvstendig og selv planlegge sin jobb er også viktig. Som uteselger reiser man rundt og besøker kunder. Til forskjell fra Rolf, som begynte sin salgskarriere som uteselger, begynner de fleste som inneselgere. En inneselger gjør jobben sin fra et kontor og jobber ofte med å ta imot bestillinger og gi service til kunder. Forskjellen mellom inneselger og telefonselger er at inneselgeren arbeider mer med eksisterende kunder enn telefonselgeren, som ofte jobber med å selge til nye kunder og oftest treffer kundene ansikt til ansikt. For å trives som telefonselger er utholdenhet og evne til å lytte når man snakker med potensielle kunder en god egenskap å ha.

 

Viktig for firmaets omsetning

 

Selgere kan også å jobbe i butikker av ulike slag. Som i de fleste andre salgsjobber handler det om å gi service til kunder og å være lydhør ovenfor kundenes ønskemål og behov. Som telefonselger arbeider du ofte i et firma som spesialiserer seg på å selge ulike produkter og tjenester via telefon. Det innebærer at du får representere ulike firmaer avhengig av hvilken kunde arbeidsgiveren din har oppdrag for.

 

Rolf Laurelli mener selgeren har en viktig rolle i alle firmaer.

 

“Selgeren er den som skaper inntekter i firmaet, uten salg finnes ingen inntekter. Hvis firmaet ikke får inn inntekter er det umulig å drive lønnsomt og uten lønnsomhet kan firmaet ikke eksistere i det hele tatt. Jeg mener alle selgere bør være stolte over sitt yrke og den rolle de spiller for at firmaet skal overleve”, sier han.

 

Tåle stress og ha god kunnskap om markedet

 

Kjell Hjelm er leder i Säljarna (Sverige), selgerenes eget fagforbund.

 

“Selgere er i dag svært høyt verdsatt i firmaene og har ofte ulike lederstillinger, ettersom de er  firmaets forlengende arm ut mot markedet. Det er oftest også de som følger mest med på hva konkurrentene gjør ”, sier han.

 

Han forteller at selgeryrket har forandret seg mye den siste tiden. Tidligere var det handelsreisende som reiste rundt og besøkte hver kunde personlig, utdanningsnivået var ikke så høyt og den viktigste egenskapen var ”evnen til å snakke”.

 

“Dagens selgere må ha grunnleggende kunnskaper til tjenesten eller produktet. Han eller hun bruker ofte den nyeste teknologien i jobben sin. God kunnskap om markedet, kunnskap om lover/ forskrifter og analytiske evner kombinert med  høy sosial kompetanse og kapasitet til å tåle stress er viktige grunnlag for en god selger”, sier Kjell Hjelm.

Etiketter:  Jobbsøk, Nyt jobb, Salgsjobb